Gemeenteraad 10 oktober 2017

Op 6 oktober 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, verkeersveiligheid

Op de agenda van de komende gemeenteraad van 10 oktober staan 12 punten. Zo wordt de jaarrekening 2016 van het AGB ter goedkeuring voorgelegd, net zoals de dotatie voor het dienstjaar 2018 aan de hulpverleningszone Rivierenland. Maar het belangrijkste agendapunt, voorgedragen door de meerderheid, is de waarborgstelling voor 600.000 euro door de gemeente Bornem voor de voetbalploeg KSV Bornem om de schuldenput van de voorbije jaren op te vullen. Een constructie waar onze fractie serieuze bedenkingen bij heeft. Verder hebben onze raadsleden deze maand 2 agendapunten laten toevoegen:

Aanmoedigingspremie Bornemse studenten

Jaarlijks starten tientallen Bornemnaars aan een hogeschool of universiteit. Tegelijkertijd studeren er ook tientallen Bornemnaars af. Doordat bijna alle Vlaamse studierichtingen een bachelor- of masterscriptie voorzien, betekent dit een veelvoud aan thesissen van onze studenten. Een gigantische productie aan kennis en inzichten, die vaak behoren tot de meest innovatieve, en die nog eens gratis is ook. Gespreid over alle mogelijke kennisdomeinen: van preventiemanagement over sociaal werk, geschiedenis, stedenbouw, economie, marketing, bedrijfsleven, bedrijfsmanagement en zoveel meer. Hier ligt een opportuniteit voor lokale verenigingen, ondernemers, openbare diensten en beleid. Een vereniging / overheid / onderneming die zichzelf kan laten doorlichten in een scriptie van een marketingstudent, die kan daar veel bij winnen. Net zo goed kan dat interessant zijn voor de gemeente. Ook nu spendeert de gemeente heel wat geld aan studies. Bijvoorbeeld studenten architectuur of stedenbouwkundige kunnen interessante thema’s uitwerken die ook van pas kunnen komen voor het beleid.

Daarnaast biedt het ook de kans om studenten meer bij de gemeente te betrekken door middel van hun onderzoeksobject. Als een thesis geschreven wordt over een Bornems onderwerp of een hier gevestigd project, gaan die studenten nauwer betrokken worden bij het sociaal weefsel, misschien meteen uitzicht krijgen op tewerkstelling bij de instantie waar ze actief zijn voor hun studie.

Daar pleiten wij voor de invoering van een aanmoedigingspremie voor Bornemse thesisstudenten die schrijven over een onderwerp dat een band heeft met Bornem.

Toegankelijkheid Kardinaal Cardijnplein

Omdat de kasseien op het Kardinaal Cardijnplein een gevaar vormen voor minder mobiele personen pleiten we sinds 2012 voor de aanleg van een effen wandelpad langs het plein. Op die manier kan iedereen veilig én comfortabel gebruik maken van ons mooie dorpscentrum. Dit is noodzakelijk voor de veiligheid zodat men op een aangename manier kan fietsen of wandelen en men zijn rolstoel of rollator niet langer kapot rammelt. Bij onze bevraging over de verkeersveiligheid en leefbaarheid van het centrum antwoordde een meerderheid dat het ontbreken van afgevlakte klinkers op het Kardinaal Cardijnplein de grootste prioriteit was. Toen we meer dan een jaar geleden deze vraag herhaalden, beloofde de schepen van openbare werken een duurzame oplossing. We vernemen graag de timing en hoe men dit zal oplossen.

Meer details over onze agendapunten vindt u in de zijbalk rechts, evenals de agenda van de gemeenteraad. Afspraak dinsdag om 20u in het Landhuis! Hou er rekening mee dat voor de gemeenteraad het AGB plaatsvindt om 19u45 waardoor de raadszaal niet voor 20u toegankelijk is.