Gemeenteraad 14 november 2017

Op 13 november 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Sport, verkeersveiligheid

Op de agenda van de gemeenteraad van 14 november staan 22 agendapunten. De belangrijkste agendapunten zijn de definitieve vaststelling van het RUP Woonkern Branst en de aanstelling van een toezichter in de raad van bestuur van KSV Bornem. Hiervoor is Saadet Gülhan kandidaat namens onze partij. Daarnaast dienen er een hele resem beslissingen bevestigd te worden voor verschillende Buitengewone Algemene Vergaderingen van diverse intercommunales. Verder hebben onze raadsleden deze maand 3 agendapunten laten toevoegen:

Voetbalterreinen KFC Volharding Wintam Eikevliet

Om nieuwe PV’s en dwangsommen te vermijden van het Agentschap Natuur en Bos betreffende het illegaal kappen van bomen voor de aanleg van een voetbalterrein voor de jeugd van KFC Volharding Wintam Eikevliet kreeg het gemeentebestuur een jaar uitstel. Een voorafname op het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) zou onderzocht worden. Omdat het einde van het jaar in zicht komt willen we graag een stand van zaken met de acties die werden ondernomen en de oplossingen die de voetbalclub zelf naar voren schuift.

Wandelpad / knelpuntenwandeling

We zijn blij dat er na vijf jaar eindelijk een wandelpad werd aangelegd langs het Kardinaal Cardijnplein voor onze minder mobiele weggebruikers. Aan de kant van BNP Paribas eindigt het pad aan de ribbelstrook. De anderhalve meter verder richting de Kapelstraat werd niet aangelegd. Is hier een reden voor, of zal dit nog verder worden afgewerkt? Daarnaast willen wij graag een stand van zaken krijgen van de aanbevelingen van de SAR (Seniorenadviesraad) naar aanleiding van hun knelpuntenwandeling.

Voorstellen verkeersveiligheid

Op de website van de gemeente Bornem staat te lezen dat de COVEMO (Commissie Verkeer en Mobiliteit) op geregelde tijdstippen mobiliteitsonderwerpen aanbrengt wanneer ze zich voordoen. Het opwaarderen van de adviesraden was nochtans een vermelding waard in het bestuursakkoord aan het begin van deze legislatuur. De laatste bijeenkomst dateert van 8 december 2016. Hoe komt dat de COVEMO het voorbije jaar niet is samengekomen ondanks de vele uitdagingen op het vlak van mobiliteit? In afwachting van de volgende COVEMO stellen wij al een aantal ideeën voor de verkeersveiligheid voor:

• 3D-zebrapad om verkeer af te remmen op gevaarlijke kruispunten zonder licht
  • Controle en sensibilisering fietsverlichting wintertijd

Meer details over onze agendapunten vindt u in de zijbalk rechts, evenals de agenda van de gemeenteraad. Afspraak dinsdag om 20u in het Landhuis!