Meerderheid schrapt voorrangsregels voor Bornemse broers en zussen

Op 7 september 2017, over deze onderwerpen: Bestuur, Gemeenteraad, OCMW - Sociale zaken

Op de OCMW-raad van 31 augustus werd het nieuwe huishoudelijk reglement van ’t Pagadderke ter goedkeuring voorgelegd naar aanleiding van de integratie van I-school, het nieuwe inschrijvingssysteem. Naast enkele wijzigingen over praktische zaken zoals afwezigheden en de wachtlijst, past het OCMW de voorrangsregels ook aan voor de opvang tijdens schoolvakanties en schoolvrije dagen.

Voorrangsregels

Bij meerdere vragen naar opvang op hetzelfde moment hanteerde ’t Pagadderke in het verleden de volgende voorrangsregels: 1. inwoner van Bornem; 2. broer of zus van een reeds ingeschreven kind; 3. kinderen die reeds tijdens het schooljaar gebruik maken van de kinderopvang en 4. niet-inwoner van Bornem. Een logische regel gezien de schaarste die er soms is tijdens schoolvakanties of schoolvrije dagen. Maar omdat het nieuwe “I-school niet toelaat om een ander onderscheid te maken”, schrapt het OCMW nu regels 2 en 3, waardoor o.a. de voorrangsregels voor Bornemse broers en zussen afgevoerd worden!

Foute maatregel van de meerderheid

De nieuwe voorrangsregeling is nefast voor trouwe gebruikers van ’t Pagadderke en Bornemse gezinnen met meerdere kinderen. Het is niet altijd evident voor gezinnen om de agenda’s af te stemmen tijdens schoolvakanties. Bovendien is er op bepaalde momenten krapte in de opvang waardoor Bornemse gezinnen al noodgedwongen op zoek moeten gaan naar alternatieven. Als gezin loop je nu het risico dat je tijdens de zomervakantie van links naar rechts moet rondrijden voor de opvang van je kinderen, gewoon omdat een computersysteem niet kan volgen. De huidige voorrangsregels afbouwen ten koste van grote Bornemse gezinnen en trouwe gebruikers van ’t Pagadderke vindt N-VA Bornem een foute maatregel en wij kunnen hiermee absoluut niet akkoord gaan.