Gemeente Bornem is fan van www.veiligverkeerbornem.be

Op 22 september 2011

Minder dan 2 weken na de lancering van http://www.veiligverkeerbornem.be/ is ook het gemeentebestuur van Bornem fan geworden van onze webstek voor veiliger verkeer.

Op woensdag werd een gemeld verkeersprobleem al gedeeltelijk door de gemeente onder handen genomen. Het gaat hier om het gevaarlijke kruispunt Galgestraat - Bornemstraat in Mariekerke (link). Ondanks het feit dat de Bornemstraat enkel voor plaatselijke verkeer is richting Bornem, wordt de Bornemstraat door vele autobestuurders gebruikt om de drukkere Weertstraat te ontwijken. Voertuigen en fietsers komende van de Galgestraat hebben hier voorrang van rechts maar die wordt zelden genomen wegens te gevaarlijk. Het zicht op het kruispunt is zeer beperkt en voertuigen dienen al gedeeltelijk op het kruispunt te rijden om te kijken of de baan vrij is.

Galgestraat

Het gemeentebestuur heeft een gedeeltelijke oplossing gevonden voor dit gevaarlijke en onoverzichtelijke kruispunt. Het heeft enige tijd geduurd, maar men is eindelijk overgegaan tot een wijziging van de voorrangsregels aan de Galgestraat. Ondanks het feit dat de verf al was uitgelopen, is duidelijk te zien dat er nu haaientanden geschilderd zijn voor de bestuurders die uit de Galgestraat komen en dus voorrang dienen te verlenen aan de weggebruikers in de Bornemstraat. Jammer genoeg is het verkeersprobleem hiermee nog niet helemaal van de baan. Bestuurders die vanuit de Galgestraat komen, dienen nog steeds ver tot op de Bornemstraat te komen om te zien of de straat vrij is om af te slaan.

BornemstraatDoor de snelheid van aanpassingen is het duidelijk dat N-VA zelfs zonder verkozenen in de plaatselijke Bornemse politiek toch al de nodige invloed op de beleidsmakers heeft. Het verkeersveiliger maken van onze gemeente Bornem zal een van onze prioriteiten voor de komende jaren blijven.

Toch nog even een tip. Tijdens de wijzigingen aan het kruispunt is men wellicht vergeten het verkeersbord B17 in de Bornemstraat te verwijderen dat aangeeft dat er een kruispunt komt met voorrang van rechts. Haaientanden in combinatie met voorrang van rechts verduidelijken niet echt de verkeerssituatie.

Kristof Joos