N-VA gemeenteraadsfractie 2014

Op 22 december 2014

Hieronder vindt u een deel van de voorstellen en acties van onze gemeenteraadsfractie in 2014. Onze agendapunten zijn steeds terug te vinden onder “Dossiers”.

Duur, duurder, duurst: Neen aan de retributieverhogingen en duurdere huisvuilzakken.

Sinds begin dit jaar zijn vele belastingen en retributies verhoogd. N-VA Bornem was zeer duidelijk en stemde in de gemeenteraad tegen deze beslissing van CD&V en Groen. Dit treft niet alleen de individuele burger, ook onze verenigingen betalen fors meer voor het gebruik van de Bornemse infrastructuur. Op de koop toe bleek dat de nieuwe, duurdere en minder kwalitatieve huisvuilzakken kleiner zijn dan vroeger. De Bornemnaar verdient beter!

Strijd tegen asociaal parkeren

De laatste jaren zien we het meer en meer: asociaal parkeergedrag, ook binnen Bornem. Plaatsen voor mindervaliden worden onterecht ingenomen, fout-parkeerders versperren de weg en verhogen de onveiligheid, verkeersborden worden genegeerd. Onze fractie riep de lokale politie op om hiervan werk te maken zodat de verkeersveiligheid voor iedere Bornemnaar gegarandeerd kan worden.

Steun onze handelaars tijdens wegenwerken

Je kon er moeilijk naast kijken dit jaar - het zal er de komende jaren niet op verbeteren - dat het door de vele wegenwerken en bouwwerven dikwijls aanschuiven en rondrijden is in Bornem. Ook onze handelaars merken dit aan hun omzetcijfers. Onze fractie stelde voor om hen een extra duwtje in de rug te geven en hun zaak of bedrijf meer zichtbaarheid te geven aan hun klanten tijdens wegenwerken.

Geen blanco cheque voor verbouwing Ter Dilft

De N-VA Bornem fractie erkent de noodzaak van de renovatie van het cultuurcentrum Ter Dilft, maar niet tegen gelijk welke prijs. Afgelopen jaar goochelde de bestuursmeerderheid met cijfers zodat plots de kostprijs van de werken spectaculair steeg. Ondanks de “belofte” van maximum 7,5 miljoen euro is de kaap van 10 miljoen in zicht, zelfs vooraleer de werken gestart zijn. Dit dossier mag geen toekomstige molensteen worden rond de nek van de Bornemnaar.

Diefstalpreventie: Investeer in camera’s met nummerplaatherkenning

Tijdens deze donkere dagen vraagt de politie Klein-Brabant een verhoogde waakzaamheid van de Bornemnaar tegen inbraken. N-VA Bornem drong er bij de politie op aan om te investeren in camera’s voor nummerplaatherkenning zodat we rondtrekkende daderbendes in onze regio sneller opmerken en aanpakken vooraleer ze toeslaan.

Gemeenteraadsfractie 2014