PERSMEDEDELING: Coalitie Bornem: Geen verandering in het Bornemse politieke landschap

Op 25 oktober 2012

De Bornemnaars hebben er een tijd op moeten wachten, maar 2 weken na de verkiezingen is er ook in Bornem een coalitie. De komende 6 jaar zullen de Bornemnaars een gemeentebestuur krijgen dat is samengesteld uit CD&V en Groen.

Ondanks het feit dat CD&V – Groen een krappe meerderheid haalt van 15 van de 27 gemeenteraadszetels, betreurt N-VA Bornem dat de gevormde coalitie minder dan 47 % van de Bornemnaars achter zich krijgt. CD&V Bornem heeft hier de kans gemist om een ruime meerderheid op de been te brengen en heeft gekozen voor de goedkoopste partner. De onevenredige verhouding van schepenen tussen de verschillende partijen zal het bijzonder moeilijk maken voor Groen om te wegen op het beleid. N-VA Bornem hoopt dan ook dat de Bornemnaar niet de dupe zal worden van dit onevenwicht. Het wordt vooral uitkijken naar de inhoud van het bestuursakkoord waar er duidelijke verschilpunten zijn tussen CD&V en Groen, onder andere op het vlak van de uitbreiding van het CultuurCentrum Ter Dilft, de ruiterhal, mobiliteit maar vooral over de geplande KMO-zone in de Woestijnstraat.

Ook N-VA Bornem was uitgenodigd voor coalitiebesprekingen. N-VA Bornem is op de uitnodiging van CD&V ingegaan, maar verder dan een eerste onderhandelingsronde is het niet gekomen. Onze vraag naar een evenredige en faire afvaardiging binnen het schepencollege en om rekening te houden met de belangrijkste programmapunten kon blijkbaar niet voor CD&V Bornem. Wij betreuren dan ook dat CD&V niet gekozen heeft voor het pad van verandering binnen Bornem. Hiermee zou een duidelijk signaal uitgestuurd worden dat er gebroken werd met de erfenis van de vorige burgemeester en de verdeeldheid binnen het college van burgemeester en schepenen de vorige jaren.

Als één van de grootste Bornemse oppositiepartijen zal N-VA Bornem de komende legislatuur actief blijven ijveren voor o.a. betere mobiliteit, meer openbaarheid van het bestuur, aandacht voor alle bevolkingsgroepen en lokale economie. Wij zullen er dan ook op toezien dat het nieuwe gemeentebestuur geen bestuur wordt dat kado’s uitdeelt en dat meer prestigeprojecten plant. Door de beperktere financiële middelen zal de gemeente duidelijke keuzes moeten maken in haar beleid, waarbij er ook besparingen zullen moeten doorgevoerd worden. Tenslotte zal N-VA Bornem erop toezien dat de beleidspartijen zich aan hun gemaakte verkiezingsbeloften houden.