PERSMEDEDELING N-VA Bornem: Eindelijk groen licht voor fietsers en voetgangers aan de Zeesluis in Wintam

Op 3 augustus 2015, over deze onderwerpen: Persberichten

Bornem, augustus 2015 - Na acht jaar kunnen fietsers en voetgangers rekenen op werkende dynamische informatieborden. Deze informeren fietsers en voetgangers over de stand van de sluisdeuren, om hen naar de juiste deur te loodsen als zij zich van linker- naar rechteroever (en vice versa) begeven. Daarnaast zijn zij een nuttig instrument voor pendelaars die gebruik maken van de sluisdeuren en een meerwaarde wanneer men wil genieten van het Noordelijk Eiland en/of gebruik wil maken van de veerdienst van Wintam naar Schelle.

Al in 2007 gaf Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) de opdracht voor het plaatsen van deze dynamische informatieborden aan de Zeesluis in Wintam. Deze informatieborden hebben echter niet lang gewerkt. De N-VA Bornem fractie stuurde verschillende e-mails en deed interpellaties waarin de probleemstelling aan de Bornemse vertegenwoordiger van de algemene vergadering W&Z werd overgemaakt. Het antwoord was steevast dat ‘W&Z niet tot een structurele oplossing kon komen’.

Uit navraag bij het bedrijf waaraan de opdracht was gegund, blijkt dat er destijds geen onderhoudscontract werd afgesloten. Het welbekende ‘systeem paraplu’ werd door de verschillende overheden sindsdien duchtig gehanteerd.

Omdat er op deze manier geen uitzicht op een oplossing was, contacteerde N-VA Bornem fractielid Ivo Van Aken Vlaams Volksvertegenwoordiger Sofie Joosen (N-VA) om deze vraag voor te leggen aan bevoegd minister Ben Weyts. Korte tijd daarna werden nieuwe borden geplaatst, op basis van nieuwe en meer robuuste technologie met inbegrip van een onderhoudscontract.

Op deze manier kan iedereen, na acht jaar, alsnog genieten van een goede doorstroming op de Wintamse dijk.

Aanduidingsbord Zeesluis Wintam