Deputatie weigert bouwvergunning voor project Rijkenhoek

Op 23 november 2017, over deze onderwerpen: Bestuur, Gemeenteraad

Na de weigering van de bouwvergunning voor de Mannenwiel op 9 november, weigerde de deputatie van de provincie Antwerpen vandaag ook de vergunning voor het bouwproject aan de Rijkenhoek. Ondanks het grote protest vanuit de buurtbewoners, had het Bornemse college van burgemeester en schepenen op 12 juni 2017 toch een voorlopige vergunning afgeleverd voor de bouw van 20 appartementen met ondergrondse parking en fietsenstalling. De Antwerpse deputatie was duidelijk niet akkoord met deze beslissing van het Bornemse gemeentebestuur.

Zo liet de provinciaal stedenbouwkundig ambtenaar eerder al weten dat er onvoldoende rekening wordt gehouden met het culturele, historische en esthetische karakter van de Rijkenhoek. In CHE-gebied dient namelijk extra voorzichtig omgesprongen te worden met het bouwkundig patrimonium, iets wat hier duidelijk niet het geval was. Daarnaast was o.a. het ontbreken van een degelijk hydrologisch onderzoek naar de effecten van de droogzuiging op de nabij gelegen Mannenwiel en de achterliggende waterlopen een belangrijk tegenargument.

N-VA Bornem is tevreden dat de deputatie de vergunning voor dit nieuwe grootschalige bouwproject in Bornem geweigerd heeft. Provincieraadslid Saadet Gülhan: “Uit de 67 bezwaarschriften van het openbaar onderzoek bleek al dat er een grote bezorgdheid was bij de buurtbewoners over dit bouwproject. De afgelopen jaren hebben verschillende bouwwerken in de buurt van de Mannenwiel en de Rijkenhoek getoond dat de bronbemalingen een enorme impact hebben op de omgeving en de moerasachtige ondergrond, met scheuren en verzakkingen tot gevolg. Bovendien zou de leefbaarheid, door de verdere appartementisering, nog meer onder druk komen te staan.”