Gemeenteraad 9 januari 2018

Op 5 januari 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Veiligheid

Traditioneel heeft de eerste gemeenteraad van het nieuwe jaar een beperkte agenda. Zo worden er komende dinsdag 9 agendapunten besproken. De lastvoorwaarden voor het vernieuwen van het wegdek in de Boskant worden bepaald en de samenwerkingsovereenkomsten voor het project ‘Van Steen tot Steen – Het netwerk van erfgoedsites in de Scheldevallei’ dienen goedgekeurd te worden. Daarnaast komt de uitbreiding van het gebruik van de vaste verplaatsbare bewakingscamera op het grondgebied van Bornem ter sprake. Bij dit laatste agendapunt heeft onze fractie een extra punt laten toevoegen:

Aankoop bijkomende vaste verplaatsbare camera voor Bornem

Dat sluikstorters in Bornem hardleers zijn, konden we lezen in het advies van de nieuwe korpschef. Op bepaalde plaatsen in Bornem is het met momenten dweilen met de kraan open. De uitbreiding voor de controle op sluikstorters tot het volledige grondgebied is een stap in de goede richting, maar is wat ons betreft nog ruim onvoldoende. 1 enkele camera voor heel Klein-Brabant blijkt in de praktijk weinig af te schrikken.

In het kader van de recente uitbreiding van het aantal bewakingscamera’s binnen Klein-Brabant, vragen wij voor de dringende aankoop van een bijkomende vaste verplaatsbare camera tegen sluikstorten, specifiek voor het Bornemse grondgebied. Want sluikstorten zorgt niet alleen voor milieuoverlast, maar ook voor andere problemen, zoals o.a. verstopte grachten, die de veiligheid van de Bornemnaars in het gedrang kunnen brengen. Wij zullen deze dringende vraag dan ook richten aan het politiecollege van de politiezone Klein-Brabant.

Meer details over ons agendapunt vindt u in de zijbalk rechts. Opgepast: het is een verkorte gemeenteraad die al om 19u start en afloopt om 20u. Afspraak dinsdag dus om 19u in het Landhuis!