Gemeenteraad 15 mei 2018

Op 15 mei 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Tijdens de gemeenteraad van mei staan 15 punten geagendeerd, waarvan 2 in besloten zitting. Zo wordt de definitieve vaststelling van het RUP Boomstraat opnieuw ter stemming voorgelegd. Verder wordt de heraanleg van de paden in het Breeven besproken en de fusie van de huisvestingsmaatschappijen in Klein-Brabant. Onze fractie heeft 2 extra punten laten toevoegen aan de agenda:

Fietsveiligheid Luipegem

In maart 2018 organiseerde N-VA Bornem een enquête bij de bewoners van Luipegem over de verkeersveiligheid en leefbaarheid in hun straat. Met bijna 50% respondenten hebben we een representatief beeld, waar we betrouwbare conclusies aan kunnen koppelen. Hoewel er op de infovergadering van het gemeentebestuur en Aquafin uitdrukkelijk een afgescheiden fietspad gevraagd werd door de bewoners en er geen nood was aan bijkomende parkeerplaatsen, kwam er geen fiets- of voetpad, maar wel parkeerplaatsen die niet gebruikt worden.

Om de snelheid te remmen, werden wegversmallingen aangelegd. Fietsers moeten door dezelfde versmalling met risico’s op conflicten met gemotoriseerd verkeer. Het fietsvademecum adviseert om fietsers in een wegversmalling langs de zijkant te laten rijden. N-VA Bornem stelde dit voor op de gemeenteraad van 13/10/2015. Volgens de schepen van mobiliteit was er in de trechter voldoende plaats voor fietsers.

Als het gemeentebestuur de Bornemnaar wil verleiden om voor korte verplaatsingen de fiets te nemen, dan zal men in de eerste plaats moeten zorgen voor veilige fietsinfrastructuur. 80% van de bewoners van Luipegem zou vaker de fiets gebruiken met een veiligere fietsinfrastructuur en evenveel bewoners volgen ons voorstel om de fietssuggestiestrook door te trekken. Om de veiligheid van fietsers te verhogen te Luipegem vraagt onze fractie:

• Het doortrekken van de fietssuggestiestrook door de borders rond de bomen te verkleinen. Zo behouden ze hun functie als snelheidsremmer, maar wordt er ruimte gecreëerd voor de veiligheid van fietsers.
  • Indien mogelijk worden de bomen verplaatst naar de naastliggende berm.
  • Geschatte kostprijs van deze aanpassingen: 500 EURO per snelheidsremmer x max. 22 stuks of de totale investering van 11.000 EURO.

Huisdiersticker

Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts lanceert een uniforme huisdiersticker die dierenlevens moet redden bij noodsituaties. Mensen kunnen de sticker op hun raam kleven om aan de hulpdiensten aan te geven hoeveel en welke huisdieren ze hebben.

Verschillende gemeenten maken nu al gebruik van een huisdiersticker, zodat er heel wat verschillende stickers in omloop zijn. Soms bestaan er zelfs meerdere varianten binnen dezelfde brandweerzone. De minister geeft alle Vlaamse gemeenten nu de mogelijkheid om in te tekenen op een uniforme huisdiersticker die gedrukt wordt op kosten van de Vlaamse overheid. Je maakt het de brandweer gemakkelijker om tijdens een interventie snel en efficiënt te opereren en je kunt vele dierenlevens redden.

Wij vragen aan het gemeentebestuur om in te tekenen op de huisdierstickers en deze te verspreiden aan de Bornemnaars. Daarnaast vragen we aan de burgemeester om deze oproep ook te lanceren binnen de brandweerzone Rivierenland.

Meer details over onze agendapunten vindt u in de zijbalk rechts. Afspraak vanavond om 20u in het Landhuis!