Gemeenteraad 6 februari 2018

Op 2 februari 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Sport

Vervroegde gemeenteraad komende dinsdag wegens krokusvakantie tijdens de 2de week van februari. In totaal staan er 17 punten geagendeerd. In de samenwerkingsovereenkomsten Van Steen tot Steen zijn nog een aantal wijzigingen gebeurd waardoor deze opnieuw besproken worden. Ook de plannen voor de nieuwe gevechtshal in het Breeven worden voorgesteld, te samen met de nieuwe fietsenstalling. De samenwerking tussen de gemeente Bornem en Igemo in het kader van wijk-werken (het vroegere PWA) wordt ter goedkeuring voorgelegd. Onze fractie heeft 3 extra punten laten toevoegen aan de agenda:

Werk aan CC Ter Dilft

Het vernieuwde Ter Dilft is sinds enkele maanden in gebruik. Gebruikers melden ons nu al volgende tekortkomingen: De toegankelijkheid van de wereldwinkel is door treden niet afgestemd op mindervaliden, het plein langs de Sint-Amandsesteenweg is door niveauverschil met treden gevaarlijk voor valpartijen, de hellingsgraad van de trappen naar de eerste verdieping is te stijl, er is geen toilet voorzien in de bibliotheek, de cafetaria is te klein om bezoekers op te vangen na een uitverkochte zaal. Is er geen mogelijkheid om de zaal ernaast te openen bij een uitverkochte zaal? Onze vraag: Gaan deze problemen nog worden opgelost voor de officiële opening?

Toetreding Statiegeldalliantie

Tegen het sluikstorten hebben we in Bornem de afgelopen maanden een aantal maatregelen genomen, maar ook in de strijd tegen zwerfvuil moeten we dringend een tandje bijsteken. Alle sensibiliseringscampagnes tegen zwerfvuil van de afgelopen jaren ten spijt, zien we dat het aantal blikjes en flesjes langs de straatkant en in de bermen niet vermindert. In sommige straten kunnen de groene meters en peters maandelijks verschillende PMD-zakken vullen. Niet alleen zorgt het zwerfvuil voor een grote maatschappelijke kost voor lokale besturen (en dus voor de belastingbetaler), ook bijvoorbeeld vee kan zich kwetsen aan de scherpe blikjes in weiden en velden.

Met de invoering van statiegeld voor lege PET flesjes en blikjes wil het samenwerkingsverband Statiegeldalliantie het zwerfvuil aanpakken. In landen en regio’s waar statiegeld is ingevoerd, zien ze recyclagecijfers van PET flesjes en blikjes van meer dan 90 percent. Het aantal gemeenten dat zich bij de alliantie aansluit, net zoals verenigingen en bedrijven, stijgt elke week. Ook Bornem moet hierbij een duidelijk signaal geven dat we drankverpakkingen in bermen en straatkanten niet langer tolereren. Daarom vraagt onze partij dat onze gemeente Bornem, en bij uitbreiding alle andere leden van de afvalintercommunale Ivarem, zo snel mogelijk tot de Statiegeldalliantie toetreden.

Aflossingsplan KSV Bornem

Tijdens de gemeenteraad van oktober werd de gemeentelijke waarborg voor de uitstaande schulden van voetbalclub KSV Bornem door een wisselmeerderheid goedgekeurd. Ondertussen zijn we al meer dan 3 maanden verder en beweegt er van alles in de club: nieuwe voorzitter, nieuwe spelers en nieuwe ambities. Zoals in de gemeenteraadsbeslissing bepaald, zouden de gemeenteraadsleden, en zo bij uitbreiding alle Bornemnaars, elke 3 maanden een overzicht krijgen van het afbetalingsplan van KSV Bornem. Hoe ver staan we momenteel in het afbetalingsplan voor dit seizoen?

Meer details over onze agendapunten vindt u in de zijbalk rechts. Afspraak dinsdag om 20u in het Landhuis!