U bent hier
Gemeenteraad 10 februari 2015
Op de agenda van de gemeenteraad van 10 februari 2015 stonden er aanvankelijk maar 3 agendapunten van het gemeentebestuur. De gezamenlijk oppositiepartijen hebben er 12 extra agendapunten aan toe laten voegen, waaronder 5 van onze N-VA fractie.
Paramedisch interventie Team Bornem
Vorige week werd de erkenning van het Paramedisch Interventie Team (PIT) van de Sint-Jozefkliniek opnieuw geweigerd. De dichtstbijzijnde MUG’s doen er meer dan 15 minuten over om Bornem en de deelgemeenten te bereiken. Elke seconde telt bij kritische interventies. Bovendien staat de samenwerking tussen het ziekenhuis en de Bornemse brandweer op de helling door de oprichting van de brandweerzone Rivierenland.
Als bestuur is het de taak om te vermijden dat Bornem een gebied wordt dat steeds als eerste getroffen wordt: of het nu gaat over het afschakelplan, openbaar vervoer of over urgente gezondheidszorg. Ondanks onze centrale ligging in Vlaanderen, lijken de Bornemnaars meer en meer achteraan in de rij te staan als het om primaire dienstverlening gaat. Onze fractie informeert naar de acties ter ondersteuning van de erkenning van het PIT en vraagt naar de garanties dat de samenwerking tussen de brandweer en de Sint-Jozefkliniek kan blijven bestaan in de toekomst.
Milieucontroles Bioterra
Bioterra heeft een vergunning gekregen van de deputatie voor capaciteitsuitbreiding om vervuilde grond op haar site op het Zuidelijk Eiland te verwerken. Dankzij de inzet en alertheid van de actiegroep 'Stille waters...vuile lucht?’ werd de aanvraag tot uitbreiding om verontreinigde asbestgrond te verwerken ingetrokken.
Tijdens de infosessie van de gemeente Bornem werd de toezegging gedaan om de voorwaarden streng te controleren en de resultaten in overleg met het bedrijf te communiceren. Onze fractie vraagt naar de capaciteit van de gemeente om deze milieucontroles in de toekomst grondig uit te voeren en de communicatie met de buurtbewoners hierover te verbeteren.
Tablets voor de raadsleden
De digitale trend zet zich door in Vlaanderen en ook in Bornem worden de Bornemnaars meer en meer aangeraden hun documenten via de digitale weg op te vragen. Het schepencollege is ondertussen overgeschakeld op een laptop van de gemeente om de papierberg te verkleinen. Helaas geldt dit niet voor de gemeenteraad. Ook voor de raadsleden biedt de overschakeling naar digitaal tal van voordelen, zoals beperking van de papierberg, maar vooral een serieuze kostenbesparing. Onze fractie ijvert voor de invoering van tablets of laptops voor de raadsleden zodat de drukkosten voor de gemeente en de raadsleden omlaag kunnen.
Toekomst Boskant kermis
Om de verkeersdrukte, en meer bepaald het sluipverkeer, in de buurt van de Boskant – Galgenbergstraat aan te pakken, wordt de Galgenbergstraat momenteel heraangelegd. Niet alleen wordt deze straat enkelrichting, ook de baan wordt versmald. Deze versmalling zal echter de nodige problemen opleveren tijdens de jaarlijkse Boskant kermis waarbij de Galgenbergstraat steeds gebruikt werd als omleiding om de afgesloten Boskant aan het kruispunt Vier Armen te vermijden. Door de versmalling gaat de verkeersonveiligheid in deze straat alleen maar toenemen. Hoe gaat de gemeente deze situatie aanpakken of dient de Boskant kermis te vrezen voor zijn toekomst?
Bevraging Hingenesteenweg
Omdat N-VA Bornem de mening van de bewoners van de Hingenesteenweg wilde kennen over de verkeersveiligheid en het snelheidsregime, organiseerde ze eind 2014 een kwalitatieve bevraging. 70% van de deelnemende gezinnen zegt het voorbije jaar verkeersonveilige situaties te hebben meegemaakt. De verwerking van deze bevraging bracht ons heel wat nuttige inzichten, waaruit we enkele concrete voorstellen wensen te formuleren: waarschuwingslicht aan fietsoversteek, snelheidsindicatiebord, nood aan parkeerplaatsen en de aanpak van de slechte staat van het wegdek. Een samenvatting van de bevraging zal aan de mobiliteitsambtenaar worden bezorgd.
Meer concrete informatie over deze kwalitatieve bevraging vindt u op onze website.
Meer details over onze agendapunten vindt u in de onderstaande bijlagen. Afspraak dinsdag om 20u in het Landhuis!