Bestuursakkoord Bornem 2019 - 2024

Op 15 mei 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Dit bestuursakkoord zet voor de komende zes jaar de lijnen uit voor het nieuwe bestuur IEDEREENBORNEM en N-VA. Het fungeert als leidraad voor te nemen beslissingen en voor de richting die we uit zullen gaan. Het nieuwe bestuur kijkt echter verder dan zes jaar. Een toekomstgerichte visie op lange termijn kan immers het verschil maken voor Bornem. Politici die verder durven kijken dan de grenzen van één legislatuur zetten de deur open voor innovatie, participatie en dialoog.

Met de nieuwe bestuursploeg staan we voor die moderne manier van besturen. Inspraak, openheid, duurzaamheid en creativiteit zetten we hierbij centraal. We schrijven dan ook een ambitieus bestuursakkoord, waarin aandacht wordt besteed aan alle aspecten van het leven in Bornem. We streven ernaar om dit akkoord niet in steen te beitelen, maar om er een open en gedragen document van te maken, waar alle inwoners van onze gemeente zich in kunnen vinden.

Via burgerinspraak -en participatie willen we elke Bornemnaar de kans geven om zijn of haar stem in de dagelijkse beleidsvoering, maar ook bij grote projecten, te laten horen. We willen verder gaan dan enkel eenzijdige communicatie voeren of slechts polsen naar meningen. Mensen actief betrekken en onze beleidsvoering durven aanpassen zijn prioriteiten en zullen bij elk inhoudelijk thema aan de orde zijn. We engageren ons om moderne communicatieplatformen te gebruiken om iedereen die het wenst blijvend te betrekken.

Een van onze sterkste troeven is het groene en duurzame karakter van Bornem. Dat willen we dan ook absoluut bewaren en versterken. We zetten niet enkel in op een sterk en duurzaam milieubeleid, maar ook op de verbinding van het groene en duurzame met het algemeen en ruimtelijk beleid. Op dit vlak willen we een duidelijk kader creëren waarbinnen een evenwicht bestaat tussen open ruimte, bebouwing en natuur. Daarbij staan het behoud en versterking van de open ruimte, het landelijke en groen karakter, kernversterking, duurzaamheid en ruimtelijke harmonisatie, -efficiëntie en kwaliteit centraal. Uiteraard houden we hierbij rekening met de eigenheid van elke deelgemeente.

Voor wat betreft verkeersveiligheid beseffen we dat er meer dan ooit nood is aan een duidelijke en concrete aanpak. We gaan voor een veilig Bornem door de belangrijkste knelpunten, de Puursesteenweg en de Sint-Amandsesteenweg, aan te pakken. We vinden het bovendien zeer belangrijk dat elke weggebruiker in Bornem zich op een veilige manier door het verkeer kan bewegen. Daarnaast zullen we duidelijk inzetten op preventie én op handhaving. Zwakke weggebruikers krijgen in dit bestuursakkoord dan ook  de aandacht die ze verdienen. We voeren een geïntegreerd mobiliteitsbeleid waarbij de principes van basisbereikbaarheid gehanteerd worden en waar er integraal nagedacht wordt over mobiliteit. Ook hierbij kijken we verder dan onze eigen gemeentegrenzen. Bornem is immers geen eilandje.

Door de Boomstraat opnieuw aantrekkelijk te maken voor ondernemers en handelaars, stimuleren we lokaal ondernemerschap en lokale economie. Ook de KMO’s en landbouwers die actief zijn op ons grondgebied willen we herwaarderen.

Bornem kent reeds een bruisend verenigingsleven en een groot vrijetijdsaanbod. Dit willen we koesteren en blijven stimuleren. Het versterken van onze vrijwilligerswerking en het herbekijken van de mogelijke subsidies staan hierbij voorop. De centrale rol van een jeugdontmoetingcentrum willen we hierbij opnieuw scherp stellen. Bovendien willen we al onze troeven uitspelen om vanuit een duidelijk visie Bornem op de toeristische kaart te zetten.

Al onze inwoners moeten op een menswaardige manier kunnen leven. Daarom willen we sterk inzetten op welzijn voor iedereen. Sociale weefsels moeten behouden en verder uitgebreid worden. We beogen een drempelverlaging in de hulp -en zorgverlening, zodat nog meer mensen op tijd de weg vinden naar de juiste begeleiding.

De rode draad in ons beleid zal een financieel gezond Bornem zijn. Alle initiatieven zullen worden afgetoetst aan de financiële haalbaarheid, indachtig de hoge schuldgraad en mogelijke exploitatietekorten. Een duidelijke, gezonde en transparante financiële planning is voor ons een must.

Uiteraard kunnen we dit alles niet alleen. We zetten daarom in op een goede samenwerking met een sterke administratie. Politiek en administratie zullen een krachtige tandem vormen die Bornem echt kan laten bloeien. We staan dan ook voor een daadkrachtig en respectvol personeelsbeleid in een goed draaiende en mensgerichte organisatie. Samen zorgen we ervoor dat elke inwoner van Bornem op vlotte en correcte manier kan geholpen worden.