Bornem opnieuw bijenvriendelijke gemeente in 2024

Op 16 december 2023

Bornem heeft voor 2024 het label van bijenvriendelijke gemeente gekregen van het Vlaams Departement Omgeving. Met dit initiatief voert het Departement Omgeving, Week van de Bij, samen met de VVOG promotie voor meer bijenvriendelijke gemeenten (zie www.weekvandebij.be ). Deze wedstrijd stimuleert steden en gemeenten om het openbaar groen bijenvriendelijk te organiseren en burgers te sensibiliseren.

Onze gemeente behaalde dit label door de aanplantingen met bio-bloembollen en een nieuwe aanpak van het maaibeleid. De bio-bloembollen komen vanaf maart uit en zie je onder andere verschijnen op de kerkberm in Mariekerke, het centrum van Weert of Branst en aan het Hemelhof. Ze werden pesticidevrij geteeld, waardoor ze gezonder zijn voor de bijen.

De nieuwe aanpak van het maaibeleid houdt in dat we gerichter en minder intensief maaien op bepaalde plaatsen. Hiermee creëren we bijvoorbeeld mooie bloemenweides, vinden insecten een plekje waar ze een tijdje kunnen vertoeven en zorgt het minder maaien ervoor dat de bodem vochtiger blijft.