Gemeenteraad 11 september 2018

Op 7 september 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit, Veiligheid, verkeersveiligheid

Eerste gemeenteraad na de vakantie, laatste voor de verkiezingen van 14 oktober! Op de agenda staan 18 punten. Zo dienen de jaarrekeningen 2017 van de gemeente en het AGB vastgesteld en de verkoopaktes van enkele appartementen in de abdij goedgekeurd te worden. Ook het reglement voor de afgesloten fietsenstalling zal besproken worden. Onze fractie heeft 3 extra punten laten toevoegen aan de agenda:

Quick wins verkeersveiligheid Sint-Amandsesteenweg

De voorbije zomer organiseerde N-VA Bornem een enquête bij de bewoners van de Sint-Amandsesteenweg over de verkeersveiligheid en leefbaarheid in hun straat. Ruim 1 op 7 gezinnen nam deel aan de bevraging. In afwachting van de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg volgende legislatuur wensen wij volgende quick wins nu te nemen, gesteund door een ruime meerderheid van de respondenten:

• Voor de veiligheid van fietsers en (minder mobiele) wandelaars stellen we voor om ter hoogte van huisnummer 132 een asverschuiving te creëren met twee volwaardige rijstroken ten koste van enkele parkeerplaatsen langs de overkant van de straat. De bushalte ‘Barelveldweg’ kan wat verderop worden verplaatst. 70% van de respondenten steunen dit voorstel waardoor we in de toekomst verkeersongevallen kunnen vermijden.
  • 77% van onze respondenten is voorstander van het plaatsen van een roodlicht- en snelheidscamera aan het kruispunt Boskant – Grootheide. Op dit kruispunt wordt het verkeerslicht dikwijls genegeerd. In afwachting kan de politie anoniem controleren op roodrijders.
  • Eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer vanaf het kruispunt Sint-Amandsesteenweg (Patatas Fritas, Dulftstraat en Absveltstraat richting de Boomstraat). 74% van de respondenten steunen dit voorstel of wensen het uit te proberen met een proefopstelling. Dit creëert meer ruimte en veiligheid voor fietsers en past dus volledig in het jaar van de fiets waarbij het gemeentebestuur het fietsen wil stimuleren.

Verkeersveiligheid De Vlietoever Wintam

Het rust- en verzorgingscentrum De Vlietoever in Wintam bouwde enkele jaren geleden nieuwe assistentiewoningen aan de overkant van het rusthuis. Bewoners die nog mobiel zijn, steken geregeld de straat over naar het rusthuis. De snelheidsbeperking van 30 km/uur wordt in de Egied de Jonghestraat niet altijd nageleefd waardoor de bewoners zich niet veilig voelen. We stellen voor om deze omgeving veiliger te maken door een duidelijke visuele afbakening te maken voor het naderend verkeer. Niet alle weggebruikers zijn zich bewust van de zone 30.

Verdwijnt de Sint-Margarethakerk?

Nadat de pastorale zoneploeg besliste om de Sint-Margarethakerk vanaf 1 september volledig aan de erediensten te onttrekken, was er begin maart een massaal bijgewoond participatiemoment over de toekomst van de kerk van Wintam. Na protest van de inwoners en het Bornemse gemeentebestuur werd de datum herbekeken en verschoven naar 30 juni 2019. Zo was er tijd om een werkgroep op te richten en op zoek te gaan naar de best mogelijke invulling voor de kerk. Op het participatieoverleg was er de wens om een gedeelte van de kerk te behouden als museale functie en bezinningsruimte. Zo kunnen verenigingen en burgers deze ruimte gebruiken voor activiteiten, bezinning, concerten, recepties en tentoonstellingen. Er was ook de uitdrukkelijke wens om het kerkinterieur uit het verdwenen dorp Nattenhaasdonk in de kerk van Wintam te bewaren.

Tot onze verbazing staat op de website van de gemeente Bornem dat de Sint-Margarethakerk tijdens de komende Open Monumentendag op 9 september voor het laatst haar schatten toont. “De circusschool die de kerk in de toekomst zou gebruiken zorgt gedurende de dag voor randanimatie.” Onze vragen:

• Is er een akkoord met circusschool ‘El Circo Fiasco’ om de kerk van Wintam te gebruiken als herbestemming?
  • Welke garanties kan het gemeentebestuur geven dat alle kunstwerken in Wintam blijven en dat de museale ruimte er komt?
  • Is de termijn van 30/06/2019 nog van toepassing?

Meer details over onze agendapunten vindt u in de zijbalk rechts. Afspraak dinsdag om 20u in het Landhuis!