Gemeenteraad 13 september 2016

Op 11 september 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit

De zomervakantie ligt achter de rug, het Bornemse politieke najaar wordt opnieuw ingezet op dinsdag 13 september. Tijdens de gemeenteraad staan er 18 punten geagendeerd. Zo wordt het raamcontract voor het onderhoud van de gemeentewegen voor 2016 – 2019 ter goedkeuring voorgelegd, net zoals de overdracht van de roerende goederen van de gemeente Bornem naar Hulpverleningszone Rivierenland. Daarnaast dient er beslist te worden over de agendapunten voor de algemene vergadering Iverlek en Eandis Assets met de toetreding van een externe partner, namelijk de Chinese vennootschap ‘State Grid Europe Limited’. Onze fractie heeft afgelopen zomermaanden niet stilgezeten en heeft 1 extra agendapunt laten toevoegen:

Reglement speelstraat

Een speelstraat is een straat die tijdelijk autoluw gemaakt wordt. De straat of een deel van de straat wordt tijdens bepaalde dagen en uren (tussen 9 uur en 21 uur) afgesloten met een nadarafsluiting, met het verkeersbord C3 (= verboden te rijden) en een onderbord met de vermelding 'speelstraat'. Voetgangers hebben voorrang op alle andere weggebruikers.

Het ‘reglement speelstraten’ van de gemeente Bornem vermeldt dat de meerderheid van de bewoners achter dit voorstel moet staan. Dit percentage wordt vastgesteld aan de hand van een bewonersenquête. Het gemeentebestuur controleert of de meerderheid van de bewoners achter het voorstel staat en het college beslist om al dan niet tot de organisatie van de speelstraat over te gaan.

Op zich een positief initiatief, op voorwaarde dat het college haar eigen regels respecteert. We vernamen dat bij de aanvraag om de Lindestraat tijdens de maanden juli en augustus in te richten als speelstraat er gezinnen meerdere handtekeningen plaatsen, terwijl elk huisnummer één stem heeft. Er waren ook handtekeningen van gezinnen uit andere straten. Maar het meest opvallende was dat het college toestemming gaf om tot de organisatie van de speelstraat over te gaan ondanks het ontbreken van de vereiste meerderheid. Er kwam dan ook protest van bewoners. De burgemeester organiseerde voor hen een info vergadering waar hij beweerde dat de meerderheid niet het belangrijkste criteria is.

Er zijn gemeenten en steden die de meerderheid duidelijker omschrijven, zoals 75% van de bewoners of meer dan de helft. Onze fractie staat onverkort achter dergelijke initiatieven, maar vraagt aan het college om haar eigen regels toe te passen en deze duidelijker te omschrijven in haar reglement.

Meer informatie over ons agendapunt en de agenda van de gemeenteraad vindt u via de link aan de rechterkant. Afspraak dinsdag om 20u in het Landhuis!