Kamphuis De Stevige Linker en Jeugdverblijfcentrum Het Laathof ontvangen 9.522 euro voor meer comfort, veiligheid en toegankelijkheid

Op 15 augustus 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Persberichten

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts investeert 1.500.000 euro in 73 Vlaamse  jeugdverblijven. Dankzij gerichte steun kunnen uitbaters hun verblijf moderner, brandveiliger en kindvriendelijker maken voor een breder publiek. “Wanneer jongeren met vakantie gaan, moeten ze dit ook in alle comfort en veiligheid kunnen doen”, zegt Weyts. “Ik wil toerisme binnen het bereik van élke Vlaming brengen.”

Vakantie is nog niet voor elke jongere in Vlaanderen vanzelfsprekend. Grote (school)groepen of jeugdbewegingen stuiten bij het maken van vakantieplannen vaak nog op drempels. “Iedereen heeft recht op vakantie”, zegt Weyts. Veel jeugdverblijven hebben aanpassingen nodig om maximaal te kunnen inspelen op de noden en verwachtingen van hun jonge gasten. Weyts: “Het gaat om investeringen die vaak niet onmiddellijk renderen. Daarom geef ik via Toerisme Vlaanderen gerichte financiële steun.”

Schepen van Jeugd Saadet Gülhan is zeer opgetogen met deze beslissing: “Investeren in jeugdverblijven is voor ons zeer belangrijk. Elk kind moet kunnen genieten van vakantie in een veilige en comfortabele omgeving. Ook het verhogen van de toegankelijkheid is voor ons essentieel. Dat minister Weyts investeert in een jeugdverblijf  in Bornem, kunnen wij alleen maar toejuichen.”

Het kamphuis De Stevige Linker, gelegen op het domein Kloosterheide, ontvangt 8.427 euro, terwijl voor het jeugdverblijfcentrum Het Laathof, gelegen in het midden van het domein van d’Ursel, 1.095 euro wordt uitgetrokken. Voor beide jeugdverblijfcentra zullen de subsidies gebruikt worden voor kindvriendelijkheidswerken.