N-VA en CD&V vormen nieuwe coalitie in Bornem

Op 27 februari 2022, over deze onderwerpen: Persberichten

Door aanhoudende spanningen binnen het Bornemse schepencollege ging de energie de laatste maanden maar al te vaak naar interne discussies in plaats van naar visie en concrete dossiers ten bate van de Bornemnaars.

Nieuwe coalitie met CD&V

Na de verkiezingen was IedereenBornem voor ons een geloofwaardige partner om de verandering te brengen, nadat CD&V de voorbije 74 jaar de burgemeester leverde. Wij vonden dat Bornem een voltijdse burgemeester verdiende. Daarom gaf Kristof Joos zijn job op om zich voor de volle 100 procent in te zetten voor de Bornemnaar.

Omdat we graag ons ambitieus beleid met kleine en grote realisaties voor Bornem en haar inwoners de komende jaren willen verderzetten, hebben we de handen in elkaar geslagen met CD&V om de komende jaren samen te werken.

Eerste vrouwelijke burgemeester

Door deze coalitiewissel krijgt Bornem met Greet De bruyn (CD&V) haar eerste vrouwelijke burgemeester. Aftredend burgemeester Kristof Joos neemt de taak van eerste schepen op zich. Voor N-VA krijgt schepen Saadet Gülhan het gezelschap van Eddie Bormans. Voor CD&V vervoegen Tom Van Ranst, Dirk Hoofd en Liesje Pauwels het nieuwe schepencollege. Het voorzitterschap van de gemeenteraad wordt opgenomen door Luc De boeck.

Namens het hele afdelingsbestuur willen we Kristof bedanken voor zijn inzet als burgervader en wensen we hem, Saadet en Eddie veel succes als schepenen in de nieuwe coalitie.

Speerpunten van de nieuwe coalitie

Na constructief overleg legden we verschillende thema’s prioritair vast, die de komende weken verder uitgediept worden. De nieuwe coalitie zal zich richten op de volgende speerpunten:

Netheid en klein onderhoud
Inspraak en participatie
Masterplan Bornem centrum (Ruimtelijke ordening)
Aandacht voor de deelgemeenten
Jongerencomplex Breeven
Lokale economie
Heraanleg van de Sint Amandsesteenweg
Fietspaden
Welzijn

We werken de komende weken de concrete en inhoudelijke details verder uit.