U bent hier
Onduidelijkheid (en willekeur) blijft troef in Wintam! Geflitst? Dien bezwaar in...

NIEUWS UIT DE GEMEENTERAAD VAN 11 FEBRUARI 2025
Momenteel worden er bodemsaneringswerken uitgevoerd in de Pieter Coomansstraat te Hingene. Om het aan- en afvoeren van vrachtwagens vlot te laten verlopen moet het werfverkeer wegrijden via de Louis de Baerdemaekerstraat. Dat zou in de tijdelijke politieverordening opgenomen zijn. Het bedrijf dat de werken uitvoert kiest er echter voor om zowel de aan- als afvoer van vrachtwagens via de Koningin Astridlaan te laten verlopen. Dit zorgt voor verkeersonveiligheid aangezien je een druk fietspad moeten kruisen. Als de werf het vrachtverkeer zoals voorzien zou laten wegrijden dan is de snelheidsbeperking van 30 km/uur op de Astridlaan zelfs overbodig.
Tijdens de gemeenteraad van 11 februari bracht gemeenteraadslid Ivo Van Aken als toegevoegd punt de onterechte flitsboetes op de Koningin Astridlaan die de politie op 6 januari uitvoerde. Hij argumenteerde ook waarom deze flitsboetes niet rechtsgeldig zijn en dus moeten terugbetaald worden aan de gedupeerden.
Bij werken op de openbare weg wordt men regelmatig geconfronteerd met een oerwoud aan tijdelijke verkeerssignalisatieborden. De foute signalisatie door de aannemer tijdens deze wegenwerken is niet alleen een bron van ergernis voor iedereen die daar voorbij moet, maar lag ook aan de basis van het uitschrijven van onterechte boetes.
- In het MB 07/05/1999 over het signaleren van verkeersbelemmeringen en wegenwerken staat dat de verkeersborden met de onderrand op minstens 1,5 meter boven de rijbaan moeten opgesteld worden. Momenteel is dit minder dan 1 meter, als er een wagen geparkeerd staat zie je het bord zelfs niet.
- Er is, wat betreft verkeersborden, geen hiërarchie tussen voorlopige en definitieve borden. Dat wil zeggen dat alle borden die niet van toepassing zijn afgedekt moeten worden. Dus indien er een snelheidsverlaging ingesteld wordt, dan moeten alle bestaande borden met een andersluidende snelheid sowieso afgedekt worden. Het snelheidsindicatiebord “Hingene dankt u’, ook al reed je daar 49 km/uur, geeft een tegenstrijdige boodschap.
- Het bord F47 (einde werken) geeft alleen maar een indicatie dat de werken afgelopen zijn. Dit bord heft geen enkel verbod of andere beperking op. Indien we de snelheidsbeperkingen willen opheffen moeten we een bord C45 plaatsen, Of er moet een aangrenzend kruispunt zijn wat ook de snelheid eindigt. Dit bord werd niet geplaatst waardoor je gedurende honderden meter 30 km/u moet blijven rijden.
- In de wetgeving, zowel Vlaams Decreet als wegcode en MB wegenwerken, staat wel dat de burgemeester of zijn gemachtigde een vergunning moet afleveren voor het plaatsen van de signalisatie. Dit is nodig voor alle verkeersborden en wegmarkeringen, behalve voor gevaarsborden. Het is duidelijk dat hier fouten gemaakt zijn.
- Wij raden dus aan dat iedereen die betrokken is bij werfsignalisatie een opleiding volgt, deze worden aangeboden door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). https://www.vsv.be/aanbod/bedrijven/weg-en-werfsignalisatie
Dien dus zekerbezwaar in als je geflitst bent als de Koningin Astridlaan!