Toegankelijkheid en verkeersonveiligheid belangrijkste pijnpunten Boomstraat en Kardinaal Cardijnplein

Op 28 september 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit, Persberichten

Bornem, september 2016Door een gebrek aan overleg en toekomstvisie voor het kloppend dorpshart van onze gemeente werden we het voorbije jaar geconfronteerd met protest van horecazaken die via petities hun ongenoegen lieten blijken. Maar we horen ook de bewoners en bezoekers van het centrum klagen over de netheid, de dichtslibbende Boomstraat en verkeersonveiligheid. Voor de N-VA Bornem Werkgroep 'Veilig verkeer' was het deze zomer dan ook hoog tijd om de Bornemnaars te betrekken bij ons onderzoek naar de concrete pijnpunten.

”We stelden vast dat de deelnemers van onze bevraging over de Boomstraat en het Cardijnplein bijzonder geëngageerd waren, en zelfs bijlagen toevoegden met suggesties”, aldus Ivo Van Aken, voorzitter van de werkgroep.

Verkeersonveiligheid

De bevraging toont dat 93% van de deelnemende gezinnen het voorbije jaar een verkeersonveilige situatie meemaakte. Vooral met 3 of meer naast elkaar fietsende jongeren, voetgangers die zonder te kijken oversteken en te hoge snelheid worden als gevaarlijk omschreven. Op vlak van infrastructuur moeten de niet toegankelijke voet- en fietspaden het ontgelden.

Van Aken legt uit: “Het gedrag wordt beïnvloed door omgevingsfactoren, zoals de verkeersinfrastructuur. Wanneer de plaats van voetgangers en fietsers niet duidelijk is, of wanneer we weten dat de pakkans na een overtreding klein is, dan is de kans groot dat we de regels niet naleven.”

Aangezien het gedrag van bepaalde weggebruikers een probleem is, geloven de deelnemers van de bevraging dat de politie hier een belangrijke rol te vervullen heeft via sensibilisering en handhaving. Maar ook de school kan helpen via verkeerseducatie en tot slot kijkt men ook in eigen boezem door te stellen dat we zelf het goede voorbeeld moeten geven door meer hoffelijkheid. Bij een herinrichting van de Boomstraat moet de plaats van voetganger en fietser duidelijker worden. Het voorstel van onze fractie om een terrasbeleid te ontwikkelen met kansen voor de horeca en aandacht voor toegankelijkheid van alle weggebruikers krijgt hier bijval.

Dichtslibben Boomstraat

Bijna de helft van de respondenten spreekt zich uit voor een autovrije (27%) of autoluwe (21%) Boomstraat. Dit voorstel uitproberen in het weekend (met voorkeur op zaterdag) krijgt de meeste steun. 45% zou vaker winkelen in een verkeersvrije of -luwe Boomstraat, voor 35% maakt het geen verschil en 20% zou hier niet mee gediend zijn.

Toekomst Cardijnplein

Het Cardijnplein en het Landhuis bepalen het dorpsgezicht van Bornem, daarom vroegen we hoe men de toekomst van dit plein zag. Slechts 1 op de 4 van de respondenten is voorstander van een permanent autovrij plein met ruimte voor openbaar groen en terrassen. 28% is voorstander van een autoluw plein met enkel doorgang voor lijnbussen en hulpdiensten. Bijna de helft vindt dat de parkeerplaatsen mogen behouden blijven, maar met afgevlakte klinkers voor een betere toegankelijkheid.

“Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 was het afvlakken van die klinkers al een voorstel van de N-VA. Dit is noodzakelijk voor de veiligheid zodat men op een aangename manier kan fietsen of wandelen en men zijn rolstoel of rollator niet langer kapot rammelt.”, verduidelijkt Van Aken en vervolgt: “42% vindt het ontbreken van afgevlakte klinkers op het Cardijnplein dat wat het meest ontbreekt in het centrum van Bornem. Tot slot zijn bijkomende parkeerplaatsen, een toegankelijke omgeving en overdekte fietsstallingen de belangrijkste hiaten op het vlak van mobiliteit.”

Het onderzoek bracht de werkgroep heel wat inzichten. N-VA Bornem is vragende partij voor een toekomstvisie voor de Boomstraat en het Cardijnplein met aandacht voor bereikbaarheid, toegankelijkheid voor alle weggebruikers en veiligheid. Maar een bruisend winkelcentrum moet ook uitnodigen om te gaan winkelen. De trend naar online winkelen zal de komende jaren doorzetten. We moeten dus een nieuwe visie ontwikkelen om onze dorpskern aantrekkelijk te houden. Hier dient de gemeente, in samenwerking met de lokale ondernemers, een regisseursrol te vervullen. N-VA Bornem zal deze prioriteiten op de agenda plaatsen van de COVEMO, en de gemeente- en politieraad.