U bent hier
PERSMEDEDELING: N-VA Bornem vraagt structurele oplossingen voor de Hingenesteenweg
Bornem, februari 2015 – In het verleden hield N-VA Bornem diverse mobiliteitsacties. Tijdens deze acties komt de problematiek van de Hingenesteenweg steevast naar voren. Voor de werkgroep 'Veilig verkeer' hoog tijd om nader te onderzoeken wat concreet de problemen zijn. De werkgroep organiseerde eind vorig jaar een bevraging bij alle bewoners aan de Hingenesteenweg.
“De scope van de bevraging lag om precies te zijn tussen de N16 en de grens met Hingene. Met ongeveer 80 gezinnen en een respons van bijna 1 op 3 ingevulde formulieren kunnen we spreken van een kwalitatief onderzoek”, aldus Ivo Van Aken, voorzitter van de werkgroep.
Verkeersonveiligheid
Uit de bevraging blijkt dat 70% van de deelnemende gezinnen het voorbije jaar een verkeersonveilige situatie meemaakte. Vooral de S-bocht langs de kant van de N16, en de gevaarlijke fietsoversteek aan de fietstunnel worden als zeer gevaarlijk omschreven.
Van Aken legt uit: “De komst van diverse handelszaken en de nieuwe KMO-zone zorgen voor een toename van het verkeer. Uit de bevraging blijkt dat men op korte termijn voorstander is om automobilisten te sensibiliseren met een snelheidsaanduidingsbord. Op lange termijn wenst men een herinrichting van de Hingenesteenweg met asverschuivingen en wegmarkeringen, zodat bestuurders zich automatisch aan de snelheidslimieten houden”.
Voetpad en nood aan parkeerplaatsen
Bijkomend gevaar op de Hingenesteenweg is het ontbreken van een voetpad. Er is een enkelzijdig fietspad en een verhoogde berm voor voetgangers langs de overkant. Slechts 20% van de respondenten is voorstander van een afzonderlijk voetpad. “De grootste reden hiervoor is het behoud van de lindebomen, de veelvuldige werken aan de nutsleidingen en betere infiltratie van het hemelwater”, verduidelijkt Van Aken en vervolgt: “Het huidige verkeersreglement verbiedt parkeren op de bestaande verhoogde groene berm langs de onpare huisnummers, maar dit gebeurt toch omwille van het ontbreken van parkeerplaatsen”. Hierdoor blijft de vraag naar extra parkeergelegenheid bestaan. Dit is vooral een probleem ter hoogte van huisarts Croes en brasserie ‘t Kasseibaantje. Een ruime meerderheid (84%) is voorstander om de twee kleine parkeerterreinen grenzend aan de Hingenesteenweg duidelijker aan te geven als Parking.
Slechte staat van het wegdek
De Hingenesteenweg werd in het verleden stiefmoederlijk behandeld. Intussen is deze omgeving bijna volgebouwd en drukker geworden door de komst van nieuwe handelaars in de huidige KMO-zone en de nieuwe KMO-zone zal ook voor een bijkomende mobiliteitsdruk zorgen. Bij het heraanleggen van de Hingenesteenweg wensen de bewoners een veilige en leefbare omgeving, aangepast aan deze realiteit.
Snelheidsregime
Overdreven of onaangepaste snelheid speelt een rol bij naar schatting één op de drie verkeersongevallen. Lagere snelheden geven minder geluidsoverlast. In de bevraging is 70% het eens met deze keuze om de snelheid te verlagen. Om weggebruikers bewust te maken van hun snelheid pleit N-VA Bornem op korte termijn voor een snelheidsaanduidingsbord.
Het onderzoek bracht de werkgroep heel wat inzichten. N-VA Bornem zal een samenvatting van deze resultaten bezorgen aan de mobiliteitsambtenaar van de gemeente en de schepen van mobiliteit. “Zij hebben de sleutel in handen om eindelijk werk te maken van de problematiek rond de Hingenesteenweg. N-VA Bornem zal op haar beurt de vinger aan de pols houden vanuit de oppositiebanken”, besluit Van Aken.