U bent hier
Voorontwerp kruispunten N16 voorgesteld
Zopas werden door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de voorlopige plannen voorgesteld voor de heraanleg van o.a. het kruispunt N16-Lodderstraat-Schoonaardestraat. Sinds de ontdubbeling van de Scheldebrug in Temse is het verkeer serieus toegenomen waardoor er zich zeker tijdens de spitsuren aan verschillende verkeerslichten filevorming voordoet. Ook het vrachtvervoer van de KMO- en industriezones aan weerszijden van de Rijksweg (Puursesteenweg en Woestijnstraat) zorgt ervoor dat het kruispunt met de Lodderstraat regelmatig te kampen krijgt met opstoppingen en onveilige verkeerssituaties.
In het verleden heeft het Vlaamse Gewest beslist om de verkeerscirculatie op de N16 vlotter te laten verlopen en de gevaarlijke verkeerspunten weg te werken. Na de heraanleg van de kruispunten Pullaar en Transversale Weg in Puurs werd er ook in Bornem uitgekeken naar de plannen voor de kruispunten N16-Lodderstraat-Schoonaardestraat en N16-Klein Mechelen. De definitieve ontwerpen van het AWV zijn echter pas voorzien voor eind 2012, maar op basis van de voorontwerpen krijgen de geïnteresseerden al een voorsmaakje van de toekomstige ‘kluifrotondes’ en fietserstunnel.
Dat een drukke verkeersader zoals de N16 onze landelijke gemeente doorkruist, is niet bevorderlijk voor de leefbaarheid. Het is dus belangrijk om de (geluids)overlast en de (lucht)verontreiniging voor de Bornemnaars tot een minimum te beperken. De vraag die nu rijst bij de toekomstige werkzaamheden is hoe het gemeentebestuur de toekomstige drukte aan de werken op de Rijksweg zal aanpakken. Tijdens de jarenlange werkzaamheden op de N16 in Puurs bleek dat het sluipverkeer door de dorpskernen serieus was toegenomen door bestuurders die de verkeersfiles wilden ontvluchten en zo doorsteken naar o.a. de N17. Ook onze gemeente dreigt in deze situatie verzeild te geraken.
Daarom ijvert N-VA Bornem voor een tijdelijke opwaardering van de zijrijbanen zodat het pendelverkeer wel kan doorrijden langs de werkzaamheden maar niet zijn toevlucht dient te nemen tot sluipverkeer langs kleinere dorpswegen binnen Bornem. Een goede verkeerssignalisatie en een duidelijke omleiding in samenwerking met het AWV zijn hierbij onontbeerlijk. Het gemeentebestuur dient dan ook zo snel mogelijk een actieplan op te stellen met het AWV om te vermijden dat de Bornemse dorpskernen vanaf 2013 zullen dichtslibben door sluipverkeer!
Kristof Joos