Open brief aan de Schepen van openbare werken: Heraanleg Puursesteenweg

Op 28 april 2012

N-VA Bornem pleit voor het gebruik van asfalt

Open brief aan de Schepen van openbare werken,

Geachte Schepen,

Op de gemeenteraad van 13 maart 2012 werd beslist dat dit jaar nog de werken zouden starten voor de heraanleg van de Puursesteenweg tussen de Bleekstraat en Doregem. In een later stadium zal dat gebeuren tot de Platte Heegtestraat. In de aanbesteding werd niet vermeld of de Puursesteenweg in beton of asfalt zal uitgevoerd worden. Omdat deze werken veel geld kosten en we er zeker van willen zijn dat ze goed worden uitgevoerd zodat de verkeersleefbaarheid en de verkeerveiligheid erop vooruitgaan, schrijven we u deze brief met onze aanbevelingen.

Duidelijke bewegwijzering en beperkte hinder voor inwoners en bedrijven tijdens de aanleg van de Puursesteenweg. N-VA Bornem ijvert voor de oprichting van een interactieve webstek www.werkeninbornem.be die een actuele stand van zaken geeft van werken in uitvoering!

Beton of asfalt

Om zeker te zijn dat de bewoners van de Puursesteenweg bij mooi weer kunnen genieten van een terrasje in hun tuin in plaats van geïrriteerd te geraken van het lawaai door de voegen tussen de betonplaten opteren we voor asfalt. Asfalt is namelijk geluidsarmer dan beton. Hierbij opteren we voor een asfalt type I, gezien er op kleinere wegen met beperkte snelheid de verwerkbaarheid en kostprijs in de keuze van de slijtlaag meer doorweegt.

Momenteel wordt op belangrijke wegen veelal steen mastiek asfalt gebruikt (SMA). Door de granulaten aan te passen kan men een 2dbA geluid reduceren wat weinig is maar ook een duur product dat ook op kleinere locaties moeilijk te verwerken is.

Gezien er op kleinere wegen met beperkte snelheid mag gereden worden - 50km/u op de Puursesteenweg - is de invloed van de keuze van slijtlaag meer afhankelijk van verwerkbaarheid en kostprijs en wordt er meestal een asfalt type I of IV gebruikt.

Van de verwerkbaarheid zal de levensduur ook afhangen, hoe beter verwerkt hoe langer de levensduur. Op grote wegen kan het asfalt in grote machines en in grote hoeveelheden aangevoerd en verwerkt worden en is een SMA en nog uitzonderlijk een ZOA aangewezen.

Op lokale wegen zijn de te verwerken hoeveelheden te klein, het verwerken van een vrachtwagen neemt meer tijd in beslag, de asfalt koelt af en is moeilijker te verwerken.

Hier is een asfalt type I en voor kleine niet te zwaar belaste wegen een asfalt type IV meer aangewezen.

Fluisterasfalt maakt wegen gevaarlijk glad bij vriesweer!

Over het voorstel van het Vlaams Belang om te kiezen voor fluisterasfalt hebben we enkele serieuze kanttekeningen. Fluisterasfalt is zeer open van structuur met veel holle ruimten met als grote voordeel geluidsdempend. Het nadeel is echter dat in de winter de gaten zich met water vullen. Wanneer dat bevriest, is het moeilijk te ontdooien. Hierdoor gebeurden in het verleden zware ongevallen op autosnelwegen. Omdat fluisterasfalt een zeer moeilijk verwerkbaar product is, wordt het bijna nooit uitgevoerd op lokale wegen. Je komt dit enkel tegen op grote rijkswegen en autosnelwegen. Momenteel stapt men zelfs op autostrades af van deze slijtlaag omdat het een zeer glad wegdek veroorzaakt bij vorst. Dit is dus geen goed plan.

Snel rijden produceert meer decibels

Asfalt is geluidsarmer, maar de snelheid waarmee het verkeer de weg gebruikt is op kleinere wegen van veel grotere invloed dan de oppervlakte van het wegdek. Snel rijden produceert meer decibels. We ijveren voor sensibiliseren maar ook snelheidscontroles om de Puursesteenweg leefbaar en veilig te houden.

Parkeren op de fietsstrook

Vrachtwagens parkeren geregeld op de fietsstrook om te laden en lossen met gevaar voor de fietsers. We vragen om hiermee rekening te houden en structurele oplossingen te voorzien zodat dodelijke fietsongevallen in de toekomst kunnen worden vermeden.

Vrachtwagens Puursesteenweg

Verkeersbord 50km/uur op verkeersdrempel

Het verkeersbord 50km/uur aan de fietsoversteekstrook op de Puursesteenweg ter hoogte van de Bleekstraat belemmert fietsers het zicht bij het oversteken. Bovendien schept het verwarring en is het onwettig om een verkeersbord van 50 km/uur op een verkeersdrempel te plaatsten waar de snelheid tot 30km/u is beperkt.

Puursesteenweg bord

Oversteek Puursesteenweg

Ivo Van Aken

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is