Gemeenteraad 12 april 2016

Op 10 april 2016, over deze onderwerpen: Bestuur, Gemeenteraad, Mobiliteit, verkeersveiligheid, Locale economie

Tijdens de gemeenteraad van 12 april staan er 18 punten geagendeerd. Zo dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de aanpassing van het retributiereglement van Breeven. Ook wordt het verslag van de klachten en meldingen van 2015 voorgesteld. Tenslotte dient de procedure bepaald te worden voor de aanstelling van de directeur gemeentelijke Academie Muziek Woord en Dans. Onze N-VA fractie heeft 5 extra punten laten toevoegen aan de agenda:

 

Basisbereikbaarheid: vervoersregio Antwerpen of Mechelen?

De Vlaamse Regering wil in haar Vlaamse Regeerakkoord 2014 – 2019 een goed openbaar vervoeraanbod garanderen dat meer vraag gestuurd is. Daarom wordt er overgestapt van het concept "basismobiliteit” naar “basisbereikbaarheid”. Voor de uitwerking hiervan vond op 11 maart een overleg plaats tussen de 44 gemeenten die deel uitmaken van de vervoersregio Antwerpen. Ook onze mobiliteitsambtenaar was hierop aanwezig. Tijdens de vergadering vroeg de gemeente Puurs om deel uit te kunnen maken van de vervoersregio Mechelen. Gezien onze geografische ligging zou Bornem ook nauwer aansluiten bij Mechelen, net zoals Willebroek. Een gemeente kan evenwel niet deel uitmaken van 2 verschillende regio’s. Kiest Bornem daarom definitief voor de vervoersregio Antwerpen of wil ze, net zoals Puurs, deel uitmaken van de regio Mechelen?

 

LED verkeersbord Fietsoversteekplaats Puursesteenweg – Pedro Colomalaan

Er werd via de gemeenteraad al verschillende keren oplossingen gevraagd om automobilisten op de Puursesteenweg te waarschuwen voor fietsers komende van de Pedro Colomalaan. Met een snelheidslimiet van 70 km/u is de overlijdensgraad voor zwakke weggebruikers meer dan 85% bij een aanrijding. N-VA Bornem stelt voor om langs beide zijden van de Puursesteenweg voor de spooroverweg een knipperend LED verkeersbord met als opschrift ‘fietsers’ te plaatsen. Zo worden automobilisten elke keer herinnerd aan de fietsoversteekplaats. Verkeersborden voorzien van leds om de aandacht te trekken van de bestuurder, verhogen overdag en ‘s nachts de zichtbaarheid van het verkeersbord aanzienlijk. Het systeem werkt volledig autonoom dankzij het zonnepaneel.

 

Onrust bij de Bornemse handelaars

Er leeft momenteel wat onvrede bij de handelaars en horecazaken over de verhuis van de wekelijkse markt naar de Boomstraat en de plannen van de burgemeester voor de herinrichting van ons dorpshart. Nochtans schermt het gemeentebestuur en de schepen van lokale economie over de goede verstandhouding met de belangenvereniging van Bornemse handelaars. N-VA Bornem stelt echter vast dat er een protestactie is opgestart, waarbij men al 600 handtekeningen verzamelde tegen het volledig autovrij maken van het Cardijnplein en de verhuis van de markt. Volgens de Bornemse website kwam de in 2013 opgerichte lokale adviesraad economie slechts één keer samen op 17/03/14. In het verslag werd geen advies gevraagd over de locatie van de wekelijkse markt of de herinrichting van het dorpshart. Wat zijn de plannen van het gemeentebestuur om de onrust weg te nemen?

 

Hondenpoepbuizen

Bepaalde straten, wijken en zelfs speelpleintjes in Bornem worden geregeld geconfronteerd met hondenpoep. Hierdoor zijn niet alleen de bewoners misnoegd, hondenpoep oogt onaantrekkelijk in het straatbeeld en vormt een risico voor de gezondheid. Het overgrote deel van de hondenbaasjes houdt zich aan het politiereglement, maar een kleine minderheid is hardleerser. Een vaak gehoord excuus is dat er een tekort aan vuilbakken is om de zakjes in te deponeren. Aangezien op elke straathoek vuilbakken plaatsen geen optie is, bieden hondenpoepbuizen een alternatief. Een hondenpoepbuis is een gekantelde kegelvormige buis van een meter lang met bovenaan een kleine opening waarin de zakjes met uitwerpselen gedeponeerd kunnen worden. Deze metalen buizen kunnen geplaatst worden op drukke plaatsen in de gemeente en op plaatsen waar veel honden komen, zoals de hondenweides of aan de dijk. In steden en gemeenten waar het systeem al gebruikt wordt, zijn de resultaten heel positief.

 

Onderhoud buurtwegen

Geregeld maakt de gemeente Bornem promotie voor haar buurtwegen door bijvoorbeeld de heropening van een vergeten trage weg voor wandelaars, fietsers en ruiters. Maar ook bestaande buurtwegen verdienen de nodige aandacht, maar dan vooral op het vlak van onderhoud. We moeten vaststellen dat buurtwegen geregeld kapot gereden worden door tal van voertuigen en achteraf amper of niet hersteld worden. Zo hebben wandelaars en fietsers ons al meermaals aangesproken over de erbarmelijke toestand van buurtweg 100, gelegen tussen Mariekerke en Branst. Dit is ook al herhaaldelijk gemeld aan de gemeente. De weg wordt dan tijdelijk opgelapt, maar is binnen de kortste keren opnieuw in slechte staat. Welke concrete acties onderneemt de gemeente Bornem om onze buurtwegen structureel in goede staat te houden voor alle gebruikers? En welke acties zijn dan specifiek al genomen voor buurtweg 100?

Meer informatie over de agenda van de gemeenteraad vindt u via de link aan de rechterkant. Net zoals onze toegevoegde agendapunten. Afspraak dinsdag om 20u in het Landhuis. Gelieve rekening te houden met het feit dat het voor de gemeenteraad Raad van Bestuur is van het AGB om 19u45.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is