Eindelijk workshops ‘gezond en goedkoop koken’!

Op 13 juni 2018, over deze onderwerpen: OCMW - Sociale zaken

N-VA Bornem is verheugd dat het Sociaal Huis eindelijk workshops ‘gezond en goedkoop koken’ wil aanbieden via het project Germaine 2.0. Onze OCMW-fractie zette dit voorstel in april 2014 al op de agenda van OCMW-raad. Helaas moesten we toen vaststellen dat de OCMW-raden uit Klein-Brabant in de Week tegen Armoede liever inzetten op een kookwedstrijd tussen de OCMW’s zelf, dan effectief ook de doelgroep aan te spreken en te begeleiden.

Met kookworkshops ‘gezond en goedkoop koken’ bereikt men de doelgroep wel en zet men mensen aan tot gezonder eten. Het feit dat het Sociaal Huis dit 4 jaar na ons voorstel toch organiseert, wijst op de noodzaak van dergelijke workshops om de juiste doelgroep te bereiken. Hopelijk gaan deze plannen dit keer wel door, want er was ook al sprake van kookworkshops in de vorige vestiging van de voedselbedeling.

Onze vraag: 'Zou het OCMW geïnteresseerd zijn om een workshop 'Goedkoop en gezond koken' te organiseren? Hiervoor zou gekeken kunnen worden of we een subsidie kunnen krijgen. De cursus zou gericht zijn op het cliënteel van het OCMW en eventueel andere geïnteresseerden, en zou gegeven kunnen worden met een samenwerking tussen armoedeorganisaties (De Schakel, Netwerk tegen armoede, ...), CEBUD (centrum voor budgetadvies en -beheer) en een diëtiste. In Londerzeel heeft men dit gedaan en het was een succes. Zij kregen een subsidie via de gedeputeerde van Vlaams Brabant, misschien dat het via de gedeputeerde van Antwerpen ook lukt? Het project liep er enkele weken.'

Onze OCMW-fractie zal dan ook, net zoals de voorbije jaren, constructieve voorstellen blijven doen om het sociale beleid in Bornem te verbeteren en te versterken.

In bijlage:

De agenda van de OCMW-raad van 24 april 2014 met als agendapunt 17: Workshop ‘Goedkoop en gezond koken’.

Krantenknipsel GVA 2 juni: Germaine 2.0 geeft kansarmen meer dan alleen maar eten.