Gemeenteraad 17 april 2018

Op 13 april 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Veiligheid, verkeersveiligheid

Tijdens de gemeenteraad van april staan er 25 punten geagendeerd. Zo wordt de vraag gesteld voor het aangaan van 7,1 miljoen euro nieuwe leningen. Verder ligt de definitieve vaststelling van het RUP Boomstraat ter stemming klaar, net zoals de gunningswijze voor de renovatie van het fietspad Sint-Amandsesteenweg. Ook vraagt het gemeentebestuur toestemming voor het plaatsen van 17 camera’s op de site Ter Dilft. Onze fractie heeft 3 extra punten laten toevoegen aan de agenda:

Fietstunnel fietsostrade Puursesteenweg

Op de gemeenteraad van 12/09/2017 vroeg onze fractie om de mogelijkheden te onderzoeken voor de aanleg van een fietstunnel op de F18, de fietsostrade tussen Sint-Niklaas en Mechelen aan de spooroverweg ter hoogte van de Puursesteenweg te Bornem. Deze fietsroute biedt een vlot alternatief voor de wagen voor de bedrijvencentra, de scholen en de dorpskernen, en zal in de toekomst steeds meer worden gebruikt. Fietsers moeten voorrang verlenen aan naderende voertuigen en zich voorzichtig op een oversteekplaats begeven. Deze dubbele oversteek zal ook in de toekomst voor conflicten zorgen. Menselijk gedrag en menselijke fouten blijken veruit de belangrijkste oorzaak van verkeersongevallen. 94% van de verkeersongevallen zijn te wijten aan het gedrag van de mens. Gezien het aantal (bijna) ongevallen de voorbije jaren met fietsers zijn wij voorstander om dit conflictpunt weg te werken met een fietstunnel. Omwille van het hoge bestaande risico op de fietsoversteek ter hoogte van de Puursesteenweg vraagt onze N-VA fractie via een voorstel van beslissing het gemeentebestuur om deze legislatuur de onderhandelingen op te starten met infrastructuurbeheerder Infrabel voor de aanleg van een fietstunnel onder het spoor.

Geen plaats meer voor Terpsichore

Met de opening van het CC Ter Dilft eind april kunnen normaalgezien ook alle gebruikers en verenigingen terugkeren. Maar ondanks beloftes vóór de verbouwingen is gebleken dat er geen plaats meer is voor een aantal verenigingen. Zo krijgen de gevechtsportclubs binnenkort (eindelijk) hun eigen hal in het Breeven. Maar nu vernemen we dat ook Terpsichore nog amper uren zal krijgen in het vernieuwde CC Ter Dilft. Tijdens de werken hebben zij op 7 verschillende plaatsen hun lessen moeten geven en daarom zaten ze dan ook te popelen om hun dansactiviteiten terug op 1 plaats te bundelen. Helaas keren zij nu van een kale reis terug. Ondanks de vroegere beloftes van het college zijn hun zaaluren herleid tot 1/4 van vóór de verbouwingen. Hoe komt het dat er, ondanks de miljoeneninvestering, geen plaats meer is voor Terpsichore (en andere verenigingen) en hoe wil de gemeente dit probleem oplossen? Door het plaatsen van een nieuwe danshal…?

Verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid Puursesteenweg

Begin dit jaar organiseerde N-VA Bornem een enquête bij de bewoners van de Puursesteenweg over de verkeersveiligheid en -leefbaarheid in hun straat. Van de personen die deelnamen vindt 77% dat hun buurt er het voorbije jaar is op achteruitgegaan. 69% voelt zich niet veilig als voetganger of fietser. 65% ondervindt overlast als gevolg van het (zwaar)verkeer en lawaai in hun buurt. In afwachting van de heraanleg van de Puursesteenweg (80% is daarbij voorstander van geluidsarm asfalt) vragen wij met hoogdringendheid om deze legislatuur nog werk te maken van onderstaande actiepunten op aangeven van de bewoners.

  • Zwaar verkeer moet zoveel mogelijk via de parallel gelegen Pedro Colomalaan geleid worden waar geen woningen zijn. Dit gaat de verkeersveiligheid op het stuk Puursesteenweg zonder gescheiden fietspad verbeteren alsook de oversteek van de fietsostrade aan de spoorweg. Er kan hier zelfs gedacht worden aan het afleiden van alle verkeer naar de Pedro Colomalaan als voorrangsweg voor het verkeer komende van de N16.
  • De putten, scheuren en langsgroeven moeten zo snel mogelijk weggewerkt worden op de bestaande fiets- en voetpaden. Bij slecht onderhoud kan de wegbeheerder aansprakelijk gesteld worden bij ongevallen.
  • Takken en bladeren van de bomen blijven liggen en verstoppen de rioolputjes bij regenweer. In de herfst moeten gevallen bladeren en takken regelmatig geveegd worden om te voorkomen dat ze een gladde brij vormen, waarop fietsers zich niet kunnen rechthouden. Tijdens de lente en de zomer moeten vooral het onkruid en het gras onder controle gehouden worden, zodat het fietspad over de hele breedte berijdbaar blijft.
  • Vervang te grote bomen die het wegdek stukmaken en vervang ze door diepwortelende bomen die verhinderen dat wortels het materiaal naar boven duwen. Gebruik van worteldoeken rond de wortels is ook aan te bevelen.
  • Voetgangers en fietsers voelen zich steeds vaker onveilig bij het oversteken van een zebrapad of oversteekplaats. Investeer in interactieve oversteekplaatsen zodat de automobilisten vooraf worden gewaarschuwd als er een voetganger of een fietser aankomt die wil oversteken. De LED-verlichting blijft knipperen zolang de voetganger op het zebrapad loopt. http://www.sysconnect.nl/interactieve-oversteekplaats.html

Meer details over onze agendapunten vindt u in de zijbalk rechts. Afspraak dinsdag om 20u in het Landhuis!

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is