Gemeenteraad 18 april 2017

Op 14 april 2017, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad, Mobiliteit, verkeersveiligheid

Door het Paasverlof is de gemeenteraad deze maand opgeschoven naar de derde dinsdag van de maand, namelijk komende dinsdag. Op de agenda: 18 punten. Zo staat de aanpassing van het retributiereglement compostvaten, compostbakken, keukenemmertjes en bijhorigheden opnieuw op de agenda nadat onze fractie vorige gemeenteraad wees op een verschil in de aankoopprijs. Het RUP Branst dient opnieuw gestemd te worden vanwege administratieve tekortkomingen in het dossier. Ook de vraag tot ontbinding van het Scheldelandschapspark staat op de agenda, een punt dat onze partij al enkele jaren vraagt. Tot slot wordt ook het Masterplan Breeven besproken, een toekomstvisie voor het sport- en recreatiecentrum Breeven. Ook onze N-VA-fractie heeft niet stil gezeten en liet 3 agendapunten toevoegen:

Invoering gemeentelijke retributie verblijfskaart A voor derdelanders

Sinds 30 maart krijgen alle steden en gemeenten de vrijheid om jaarlijks tot maximaal 50 euro extra te vragen als vergoeding voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van een tijdelijke verblijfskaart voor vreemdelingen, namelijk de ‘Elektronische A-kaart’. Deze vergoeding komt bovenop de algemene productiekost die gemeenten aanrekenen voor het afleveren van het fysieke identiteitsdocument. Om de retributie voor verblijfskaarten A in lijn te brengen met onze buurlanden en als vergoeding voor de gemaakte administratieve onkosten, pleit N-VA Bornem voor het invoeren van een gemeentelijke ‘Retributie Verblijfskaart A’ in Bornem ten bedrage van 50 euro.

Gevaarlijke voetpaden

Gezien de snelle demografische evolutie in Bornem van 65 plussers vragen we een inhaalbeweging voor de bereikbaarheid en toegankelijkheid die voldoet aan de eisen en behoeften van alle weggebruikers, inclusief personen met beperkte mobiliteit. De SAR heeft met de knelpunten wandelingen in 2011 al de pijnpunten in kaart gebracht. Enkele voorbeelden waarvoor we een oplossing vragen, waar mogelijk met kwalitatieve voetgangerszones die leiden naar de aanwezige of nabijgelegen voorzieningen, zijn de Temsesteenweg en het Kardinaal Cardijnplein.

Bij de keuze van de verharding van voetpaden moet met de volgende factoren rekening gehouden worden met vlakheid en stabiliteit, stroefheid, een obstakelvrije looproute, het waterafvoer en voorzieningen voor slechtzienden en rolstoelgebruikers. De technische staat is een permanent aandachtspunt bij het ontwerp en aanleg, maar met name ook bij het onderhoud. Wat mogen we van het gemeentebestuur op vlak van kwalitatieve voetgangerszones verwachten?

Onderhoudskaravaan

De lente is in het land, het mooie weer begint weer en mensen beginnen aan hun lenteschoonmaak of werken in hun tuin. Ook onze gemeentelijke diensten zorgen er tijdens deze periode voor dat onze gemeente opnieuw klaar is voor de rest van het jaar. Omdat het voor de Bornemnaars niet altijd duidelijk is wanneer de gemeentelijke diensten langskomen in hun straat of welke problemen wanneer zullen aangepakt worden, pleit N-VA Bornem voor de oprichting van een onderhoudskaravaan. Met een onderhoudskaravaan kan er in een korte periode een woonwijk of straat van a tot z worden opgefrist. Een onderhoudskaravaan houdt zich bezig met het herstellen van de voetpaden en verhardingen, het onderhoud van het openbaar groen en het onkruidbeheer en het opfrissen van het straatmeubilair, verkeersborden enz. Het voordeel van zo’n onderhoudskaravaan is dat buurtbewoners op voorhand weten wanneer de gemeentelijke diensten hun wijk onder handen zullen nemen, waardoor problemen en meldingen vooraf gegroepeerd kunnen worden. Proefprojecten in andere gemeenten hebben getoond dat zo’n initiatief gesmaakt wordt door bewoners, maar ook door medewerkers evenals het gemeentebestuur.

Meer details over onze agendapunten vindt u in de zijbalk rechts. Afspraak dinsdag om 20u in het Landhuis!