Persbericht: Mix van ervaring en nieuwkomers bij N-VA Bornem voor verkiezingen 13 oktober 2024

Op 30 juni 2024

Met de goedkeuring van de kandidatenlijst door de N-VA leden is voor N-VA Bornem het startschot gegeven voor de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober. Naast een tevreden terugblik op de acties en de realisaties van de huidige legislatuur zijn meteen ook de speerpunten voor de volgende legislatuur bepaald.

Op de ledenvergadering werd afgelopen week de kieslijst van N-VA Bornem voor de gemeenteraadsverkiezingen unaniem goedgekeurd. 13 vrouwen en 14 mannen staan in de startblokken klaar om aan de campagne van 13 oktober te beginnen. Kristof Joos, oud-burgemeester en huidig schepen, werd eerder dit jaar al aangekondigd als lijsttrekker, maar ook de andere plaatsen zijn ondertussen ingevuld. Zo komt op plaats 2 schepen Saadet Gülhan, gevolgd door fractieleider en afdelingsvoorzitter Ivo Van Aken. Als lijstduwer brengen we Jan Koeck in stelling, een fervente loper voor wie als private banker een financieel gezond Bornem een absolute prioriteit is.

Zoals steeds kent de lijst ook een aantal nieuwkomers, die een mix van (jeugdig) enthousiasme, een brok aan praktijkervaring en frisse ideeën voor de toekomst van Bornem en haar deelgemeenten meebrengen. Zo leveren Jo Boeykens (Billi’z) en Witte De Busscher ons met hun horeca-ervaring input om Bornem centrum aantrekkelijker te maken, maar we verliezen ook het verenigingsleven niet uit het oog met o.a. Ivan De Hertog (oud-bestuurslid KFC Wintam-Eikevliet), Mark Augustinus (scouts Bornem en kenner van het Bornemse patrimonium), Jan Van Nuffel (Dodentocht, 1000km Kom op Tegen Kanker, wielerwedstrijd profs dames Bornem) en Anja Van Meulder (TennisClub Mariekerke). Werner Van Eetvelt blijft als onze vertegenwoordiger bij Toerisme Klein-Brabant de toeristische troeven van heel Bornem uitdragen.

Jong en oud, schouder aan schouder

En natuurlijk krijgt de jeugd haar/zijn plaats op de lijst. Jonge talenten zoals Marie Benitez Toledo, Ruuben Vuits, Nele Van Royen, Gitta Borms, Silke Hielegems, maar ook Jasper Weckx en Raf Van Bulck houden de vinger aan de pols van de noden en wensen van onze jongere generatie Bornemnaars en willen zo actief meewerken aan de toekomst van onze mooie gemeente. Op sociaal vlak levert o.a. Els Van Laer een pak ervaring vanuit de (thuis)verpleging, samen met Ann Bogaerts en Anne-mie Spiessens, en met Karin Loosen van de dierenwelzijnsraad worden de belangen van de Bornemse dieren en hun baasjes verdedigd. Voor cultuur en de Academie rekenen we op Linda Dick en Ludwig Jansegers.

Vanuit enkele bevragingen is gebleken dat een betere toegankelijkheid een prioriteit is en blijft in Bornem. Hierbij voorzien Ilse Baert en Katrijn Segers ons van de nodige feedback. Ouderdomsdeken van de lijst wordt Eddy Weymans die met zijn 77 lentes en zijn voortdurende drive de ideale spreekbuis van en voor onze actieve Bornemse senioren is, een steeds groter wordende groep met specifieke noden en verwachtingen.

Werk gemaakt van onze beloftes van 2018

‘Ondanks de verschillende onverwachte uitdagingen waarmee onze gemeente Bornem afgelopen legislatuur werd geconfronteerd, hebben we als N-VA Bornem werk gemaakt van onze verkiezingsbeloftes van 2018: veiligere schoolomgevingen, een masterplan voor onze handelskern Bornem, de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg, de visie op de ruimtelijke ontwikkeling voor gans Bornem via het beleidsplan ‘Blik op Bornem 2040’, aandacht voor dierenwelzijn via een aparte bevoegdheid, de plannen voor een nieuw jongerencomplex, de abdij als (inter)gemeentelijk erfgoedcentrum, een volwaardig zomer- en winteraanbod aan gemeentelijke evenementen, … het zijn maar een greep uit de acties en realisaties van de afgelopen jaren, en dat allemaal in combinatie met een gezonde financiële reflex,’ aldus lijsttrekker Kristof Joos.

Vol vertrouwen naar 13 oktober

Voorzitter Ivo Van Aken kijkt vol vertrouwen naar 13 oktober en wijst naar het programma voor komende legislatuur: ‘Het werk is verre van af en we voorzien dan ook een ambitieus, maar realistisch verkiezingsprogramma. Eerst en vooral focussen wij ons op een aantal blijvende prioriteiten: veiligheid en verkeersveiligheid, een actief verenigingsleven, aandacht voor de deelgemeenten met de nodige faciliteiten per dorpskern, een sterk economisch weefsel en een sociaal Bornem met rechten en plichten! In plaats van ons enkel te richten op een karrevracht aan nieuwe verkiezingsbeloftes, gaan we in eerste instantie voor de uitwerking van enkele beleidsbeslissingen die de afgelopen periode genomen zijn, zoals o.a. het jongerencentrum Complex B en de uitrol van de vele acties uit het nieuwe beleidsplan Ruimte.

Nieuwe speerpunten voor de komende legislatuur worden voor de N-VA: vervanging van het huidige zwembad dat ondertussen al serieus wat jaren op de teller heeft staan en omdat we het belangrijk vinden dat kinderen in onze eigen regio kunnen (leren) zwemmen, de aanpak van de Puursesteenweg zodat de veiligheid voor alle weggebruikers en de leefbaarheid en aantrekkelijkheid voor de bewoners en handelaars verhoogd worden, en een infrastructuurplan dat ons een beeld geeft van de toekomstige investeringen voor de verschillende dorpskernen. Bovendien voorzien we per deelgemeente een lijst met tal van kleine en grote acties om per dorpskern op te kunnen focussen de komende jaren. Dat alles met een gezond budgettair evenwicht in het achterhoofd. Een serieuze uitdaging, maar wel één waar we opnieuw voluit voor willen gaan met onze 27 kandidaten en alle sympathisanten!’

Vrijwilligerskorps

Tot slot richt N-VA Bornem zich ook op de burgerzin om opnieuw trots te worden op onze gemeente Bornem die tal van troeven heeft waar ze op andere plekken alleen maar van kunnen dromen. Kristof Joos maakt dat ook concreter: ‘We merken dat de betrokkenheid van de jeugd groter is dan vaak beweerd wordt. Daarom trachten we volgende legislatuur werk te maken van een vrijwilligerskorps zodat we die betrokkenheid ook kunnen kanaliseren. Deze vrijwilligers kunnen opgeroepen worden bij crisissituaties, zoals wateroverlast. In tijden van nood kan dat bijvoorbeeld door het vullen van zandzakken of met het helpen bij het evacueren van inwoners. Of, wie weet, als het nog eens zwaar zou sneeuwen, bij het vrij maken van de voetpaden. Daarvoor kunnen ze een opleiding van de brandweer, politie en het Rode Kruis krijgen. Samen van Bornem een mooiere plek maken, is de taak van ons allemaal! En hiervoor kijken we ook naar partners over de partijgrenzen heen die willen meewerken aan een positief verhaal voor de toekomst van Bornem.’