Gemeenteraad 13 oktober 2015

Op 9 oktober 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, verkeersveiligheid

Tijdens de komende gemeenteraad staan er 19 agendapunten geagendeerd. De belangrijkste agendapunten zijn de goedkeuring van de jaarrekening van 2014 van het AGB en de oprichting van een interlokale vereniging Noodplanning Klein-Brabant. Onze N-VA-fractie heeft 3 agendapunten laten toevoegen aan de agenda.

Fietsveiligheid Luipegem

Onlangs werden de (riolerings)werken te Luipegem na twee jaar afgerond. Om de snelheid af te remmen werd gekozen voor zogenaamde punctuele wegversmalling, zo kan er slechts één voertuig tegelijk voorbij de snelheidsremmer. Men moet vertragen voor de versmalling om een tegenligger door te laten. De aannemer koos er voor om de fietsers dezelfde versmalling te laten nemen met alle risico’s op conflicten met gemotoriseerd verkeer. Fietsers kunnen bij voorkeur via een bypass aan de zijkant van de vernauwing rijden om niet in de verdrukking te komen bij het bewegen naar het midden van de rijbaan. Onze fractie stelt zich de vraag hoe het komt dat het gemeentebestuur niet de keuze maakte om, zoals alle aanbevelingen aantonen, fietsers bij punctuele wegversmallingen aan de zijkant te laten fietsen? Daarnaast willen we weten of de resultaten van het tevredenheidsonderzoek dat momenteel wordt uitgevoerd door Aquafin over de uitgevoerde werken en de maatregelen om de hinder te beperken, openbaar gemaakt worden.

Groenonderhoud Sint-Amandsesteenweg

Onze N-VA fractie moet helaas vaststellen dat het groenonderhoud langs de Sint-Amandsesteenweg tussen Bornem en Mariekerke bijzonder ondermaats is. Zo hangen er op sommige stukken boomkruinen voor de straatverlichting, waardoor de zichtbaarheid ’s nachts beperkt is. Op een ander gedeelte belemmeren struiken van 2 meter hoog dan weer het licht op het fietspad. We laten het verwilderd uitzicht zelfs nog buiten beschouwing, maar vooral het veiligheidsaspect baart ons hier zorgen. Zeker met het oog op de uitvoering van het gemeentelijke Masterplan openbare verlichting is er nog veel werk voor de boeg. Daarom roept onze fractie het bestuur op zo snel mogelijk de wildgroei langs de Sint-Amandsesteenweg tussen Bornem en Mariekerke aan te pakken.

Toegankelijke voetpaden

In de Boomstraat werden de voorbije zomer enkele nieuwe terrassen geplaatst. Wij moedigen alle initiatieven aan die onze lokale ondernemers ondersteunen en meer klanten en bezoekers aantrekken naar onze mooie gemeente. Het is echter van belang dat de verkeersveiligheid hierbij niet in het gedrang komt en de gemeente haar verplichtingen nakomt ten aanzien van onze mindervalide weggebruikers. Enerzijds heb je de breedte van het trottoir en anderzijds wordt over de “vrije doorgangsbreedte” gesproken. Wanneer publiciteitsborden, terrassen etc. op het trottoir geplaatst worden, moet er dus nog altijd een “vrije doorgangsbreedte” overgelaten worden. In de meeste publicaties kan je terugvinden dat deze doorgangsbreedte (minimum!) 1,5 meter breed moet zijn. Daarom wil onze fractie weten welke stappen het gemeentebestuur zal ondernemen om de toegankelijkheid te garanderen van mindervalide weggebruikers en zich in orde te stellen met de wegcode? Bovendien is het beleid door het ontbreken van een terrassenbeleid en reglement niet transparant voor wie een aanvraag wenst in te dienen. Welk is het beleid van het gemeentebestuur met betrekking tot het vergunnen van terrassen?

Meer details over onze agendapunten vindt u via de link aan de zijbalk. Afspraak dinsdag om 20u in het Landhuis! Hou er rekening mee dat er eerst Raad Van bestuur van AGB is om 19u45.